سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تغییر مدت فعالیت شرکت: راهنمای انواع تغییرات شرکت

شرکت های حقوقی به دو صورت تجاری و غیر تجاری تقسیم شده اند که در صورت تجاری بودن در هر قالبی ثبتی سهامی خاص، سهامی عام، شرکت با مسئولیت محدود، شرکت تضامنی، نسبی، شرکت مختلط سهامی، مختلط غیر سهامی، شرکت تعاونی تولید و مصرف که تاسیس می شوند باید ابتدا اساسنامه شرکت خود را براساس ضوابط و قوانینی مشخص شده توسط هیئت مدیره و سهامداران تنظیم کنند.

این شرکت ها بعد از مدتی فعالیت ممکن است در اساسنامه خود تغییراتی را ایجاد کنند این تغییرات می تواند در زمینه های مختلفی صورت پذیرد که برخی از مهمترین آن ها عبارت است از:
تغییر آدرس شرکت یا اصلاح کد پستی که در صورت اجاره ای بودن محل اقامت و یا در صورت تغییر مکان اجباری و یا اختیاری صورت می گیرد.
•تغییر حق امضاء : در شرکت ها تصمیمات متفاوتی گرفته می شود که این تصمیمات باید به تایید نهایی برسد برای راحت تر شدن این امر در شرکت ها فردی را انتخاب می کنند که تصمیماتی در مجمع گرفته می شود و به مرحله نهایی می رسد را تائید کند برای این فرد حق امضا در نظر گرفته می شود. حق امضا می تواند برای 1 و یا بیشتر از آن تعریف شود.
تغییر در میزان سرمایه شرکت: سرمایه شرکت ها در طول حیات براساس نوسانات و تغییراتی که در اوضاع اقتصادی و شرایط جامعه بوجود می آید دچار تغییرات می شود که این تغییر هم می تواند کاهش سرمایه شرکت و یا افزایش سرمایه اولیه باشد.
•تغییر نام شرکت: نام انتخاب شده شرکت می تواند براساس تصمیم هیئت مدیره دچار تغییرات شود.
•افزایش و کاهش سهام شرکت و یا واگذاری آن به یکدیگر
•افزایش و کاهش تعداد شرکاء: تعداد شرکاء در شرکت ها می تواند بنابر انتخاب و یا فوت هر یک از آن ها و یا برکناری بر اساس تصمیم هیئت مدیره صورت بگیرد فقط باید دقت کنید در تغییر شرکاء باید حداقل تعداد آن ها رعایت شده باشد زیرا هر شرکتی برای وجود شرکا و سهامداران محدودیتی در نظر گرفته اند به عنوان مثال در شرکت سهامی خاص تعداد سهامداران نباید کمتر از سه نفر باشد.
•انتقال سهام با نام به سهام بی نام
منحل شدن شرکت که می تواند براساس ورشکستگی مالی و یا پایان زمان فعالیت باشد.
•تعیین مقدار پاداش مدیران شرکت
•انتخاب و تمدید بازرسان اصلی و علی البدل شرکت در شرکت هایی که وجود بازرس در آن ها الزامی می باشد.
•تعیین بیلان مالی شرکت
•تصویب ترازنامه سود و زیان شرکت
•و یا هر تغییری که با اساسنامه ای که در زمان تاسیس شرکت تنظیم شده متفاوت باشد.
براساس ماده 200 قانون تجارت تغییرات در شرکت ها امری مرسوم تلقی می شود که شرکت ها برای انجام برخی از این تغییرات نیز ملزم می باشند.
همانطور که ذکر شد انحلال شرکت هم می تواند براساس ورشکستگی و ناتوانی مالی شرکت در اداره و پرداخت قروض و دیون شرکت باشد و هم می تواند بر اساس اتمام مدت فعالیت شرکت باشد. که این زمان نیز می تواند دچار تغییر شود به همین دلیل در این مقاله به نحوه تغییر مدت زمان فعالیت شرکت و مراحل و مدارک آن می پردازیم.
زمانی که شرکت تاسیس می شود طبق فعالیت و خدماتی که در شرکت انجام می شود هیئت مدیره و سهامداران مدت زمانی را برای شرکت تعیین می کنند و یا آن را به صورت بدون محدودیت زمانی به ثبت می رسانند؛ این زمان باید در اساسنامه شرکت ذکر شود.
با توجه به مثبت و یا منفی بودن فعالیت های تجاری و اقتصادی، سهامداران و اعضای مجمع می توانند این زمان تعیین شده اولیه را دچار تغییراتی کنند و مدت فعالیت شرکت را قبل از اتمام آن افزایش و یا کاهش دهند.
مراحل تغییر مدت زمان شرکت های محدود به زمان
1.تشکیل جلسه مجمع
2.تنظیم صورتجلسه تغییر زمان فعالیت شرکت
3.دریافت مجوز های لازم از سازمان های ذی صلاح
4.دریافت تاییدیه جهت اعمال تغییرات
5.دریافت پیش آگهی تغییر آدرس شرکت
6.مراجعه به سازمان ثبت اسناد و تکمیل پیش نویس آگهی
7. پرداخت هزینه ثبت تغییر
8.بعد از مرحله پیش نویس آگهی تغییر آدرس بعد از یک هفته منتشر خواهد شد.
9.مدت زمان تحویل مدارک به اداره ثبت برای انتشار آگهی 3 الی 9 روز می باشد.
مدارک مورد نیاز برای تغییر مدت زمان فعالیت شرکت
1.ارائه صورتجلسه تنظیم شده برای تغییر زمان اتمام فعالیت جاری شرکت به همراه امضا و تائید اعضای هیئت رئیسه
2.بر اساس ماده 99 قانون تجارت باید از افراد حاضر در هیئت رئیسه لیستی تهیه شود و این لیست توسط سهامدارن به تائید برسد.
3.طبق ماده 2 قانون تجارت زمانی که سهامداران و شرکای شرکت اشخاص حقوقی باشند ارائه برگه مشخص کننده نمایندگی الزامی است.
4.ارائه مجوز های لازم
5.اگر مجمع عمومی در دو نوبت تشکیل شده باشد یعنی جلسه اول به نتیجه نرسیده و هیئت جلسه برای دوم در جهت تغییر مدت فعالیت تشکیل شود؛ ابتدا باید اصل صورت جلسه مبتنی بر منفی و بدون نتیجه ماندن جلسه نوبت اول ارائه شد سپس اصل آگهی دعوت از هیئت رئیسه برای نوبت اول و دوم ارائه شود.
6.اگر جلسه مجمع با حضور تمامی سهامداران و یا اکثریت آن ها تشکیل شده باشد ارائه اصل آگهی دعوت الزامی است.

مدت زمان ثبت تغییرات در حالت معمولی و پروسه عادی به مدت 10 روز کاری به طول می انجامد، هزینه ثبت تغییرات با توجه به موارد زیر متغیر می باشد.
-توجه به تعداد صورتجلسات
-با در نظر داشتن تغییراتی که می خواهند اعمال کنند.
-همچنین به محتوا و مواردی که در روزنامه رسمی منتشر شده نیز بستگی دارد.
برای ثبت تغییرات می توانید به آدرس سایت اداره مراجعه کرده و تغییرات شرکت خود را ثبت کنید. آدرس سایت http://irsherkat.ssaa.ir می باشد. اما باید این موضوع را در نظر بگیرید که ثبت تغییرات در سایت و پیگیری شخصی آن پروسه ای با مدت زمان طولانی خواهد شد می توانید برای سرعت بخشیدن به این به امر به شرکت های ثبتی مراجعه کنید زیرا اقدام از طریق شرکت ثبتی سرعت انجام و رسیدگی به پرونده را بسیار سریعتر می کند.
شرکت تهران ثبت رتبه 1 شرکت های ثبتی برای ثبت شرکت و برند و خدمات گوناگون ثبتی آماده ارائه خدمات می باشد. در این مقاله سعی بر این داشتیم تا همه موارد را برای شما یادآوری کرده و به شما آگاهی کامل بدهیم. شما در صورت وجود هر گونه ابهام و سوال در زمینه ثبتی می‌توانید با مشاورین خبره ما در این زمینه تماس بگیرید تا گام به گام ثبت شرکت، شما همراه شما باشند و به انجام کارتان سرعت بدهند. شما می‌توانید برای دریافت مشاوره با شماره های 88672366-021 که دارای 120 خط فعال است تماس بگیرید و یا برای دریافت مشاوره رایگان عدد 5 را به سامانه 100043902000 ارسال کنید و یا با دریافت اپلیکیشین مدیریت امور تهران ثبت از کافه بازار یا گوگل پلی برای اندروید و یا آیتونز برای آیفون از خدمات ثبتی ما به صورت رایگان بهره مند شوید با اپلیکیشن تهران ثبت در هر زمان و هر کجا هستید به پیگیری کارهای ثبتی خود بپردازید.