سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شرکتهای دولتی چه شرکتی هستند ؟ ثبت شرکت کاج

شاید از شرکت های دولتی مطالب زیادی را شنیده اید ولی اطلاعات کافی از این نوع شرکت را نداشته باشید در این مقاله می خواهیم به تعریف شرکت های دولتی بپردازیم که اصلا چگونه ثبت شده اند و یا نوع فعالیتی که انجام می دهند چه چیزی می باشد بنابراین پیشنهاد می کنیم برای بالا بردن اطلاعات عمومی خود این مقاله را تا انتها مطالعه نمایید و اگر سوال دیگری ذهن شما را مشغول نمود می توانید با مشاوران خبره ما در تهران ثبت تماس حاصل فرمایید تا به تمامی سوالات شما پاسخ داده شود.

 

بطور کلی تعریفی مناسب در رابطه با شرکت دولتی وجود ندارد. این نوع شرکت از طریق یک دولت و یا حکومت با فعالیت های تجاری تاسیس می شود و جزو شرکت های قانونی به حساب می آیند در این شرکت بیش از 50% سهام متعلق به دولت و نهادهای دولتی می باشد. این نوع شرکت تابع قوانین تاسیس و اساسنامه عمل می کنند و در صورتی که در اساسنامه وجود نداشته باشد طبق قوانین تجارت و یا قوانین دیگر به ادامه فعالیت می پردازند در نتیجه اساسنامه این شرکت ها مرجع واحدی برایشان به حساب نمی آید بطور مثال اگر در رابطه با مجمع عمومی در اساسنامه چیزی ذکر نشده باشد طبق قانون تجارت عمل می کنند.


شرکت دولتی جزو نهاد قانونی به حساب می آید که فعالیت های تجاری را از طرف دولت و مالک آن انجام می دهد. آن‌ها دارای شکل دیگری از قانون هستند و برای کار در امور تجاری و فعالیت های تجاری تاسیس می شوند در حالی که ممکن است اهداف سیاست عمومی را داشته باشند بعنوان مثال می توانیم بگوییم که شرکت راه آهن دولتی ممکن است قصد داشته باشد حمل و نقل را بیشتر در دسترس قرار دهد.


دولت ها نیز می توانند سهام خود را به طور منظم در اختیار داشته باشند بدون این که دخالت خاصی را انجام دهند. به عنوان مثال، شرکت سرمایه گذاری چین در سال 2007 برای به دست آوردن 10? سود در بانک سرمایه گذاری جهانی مورگان استنلی توافق کرد، اما شاید جزو شرکت دولتی به حساب نیاید. شرکت های دولتی اغلب نتیجه شرکت های سهامی هستند که سازمان ها و ادارات دولتی به عنوان نهاد های سازمانی نیمه دولتی بازسازی می شوند، گاهی اوقات نیز با سهام هایی که در بورس اوراق بهادار ذکر شده اند بوجود می آیند.


یک موسسه دولتی باید متعلق به یک شرکت سهامی عادی دولت باشد. به عنوان مثال، در فنلاند، شرکت های دولتی (liigelaitos) توسط یک قانون جداگانه اداره می شوند. حتی اگر مسئول امور مالی خود باشند، آنها نمی توانند ورشکست شوند بنابراین دولت برای بدهی ها به آن ها کمک می کنند. سهام شرکت ها فروخته نمی شود و وام ها باید از طریق دولت تایید شوند، زیرا مسئولیت هایی را بر عهده دارند که زیر نظر دولت می باشند در مقابل، دولت همچنین دارای منافع کنترل شده در شرکت های سهامی عادی است. یک شرکت دولتی از لحاظ فنی همیشه یک شرکت نیست، ممکن است یک نهاد دولتی جداگانه باشد، یا به زبان ساده یک سازمان دولتی که به عنوان یک شرکت در حال فعالیت می باشد. این نوع شرکت ها که تابع قانون شرکت های دولتی، قانون خاص و یا قوانین هر دوی آن می باشند.


شرکت های دولتی از مجمع عمومی، مدیرعامل، هیات مدیره و بازرس تشکیل شده است.

 

حتما بخوانید: ثبت موسسه آموزشی چه مراحلی دارد؟

شرکت های دولتی به دلایل زیر تاسیس شده اند:

 


-بررسی بعد اجتماعی و سیاسی
-یاری رساندن به خزانه عمومی
-بعضی از بخش های اقتصادی باید زیر نظر دولت به انجام فعالیت می پرداختند.
-بوجود آوردن رفاه برای اقشار مختلف مردم مانند فروش نفت به قیمت مناسب و اتوبوس رانی
-با توجه به پیروزی انقلاب شوروی و شروع نظام کمونیستی ورشکستگی اقتصادی در دهه 1930 باعث شد که کشورها به فکر تاسیس شرکت های دولتی بیافتند.
-با توجه به کمبود سرمایه بخش خصوصی، دولت تصمیم گرفت که با تاسیس شرکت های دولتی خود در زمینه اقتصادی سرمایه گذاری کند.
-شرکت های دولتی حق بهره برداری از منابع ملی که در اختیار دولت می باشد را دارند به عنوان مثال شرکت گاز
-برای محکم سازی زیر بنای اقتصادی و افزایش اقتصاد کشور که بیشتر شرکت های دولتی در عرصه فنی و عمرانی مشغول به فعالیت می باشند.
-برای مشخص نمودن قیمت، خرید و فروش یا تولید کالا در بازار که بیشتر به مواد خوراکی مربوط می شود. مانند شرکت قند و شکر

 

برای تشکیل شرکت دولتی باید دارای شرایط ذیل باشید:

 


فعالیتی که شرکت های دولتی با در نظر داشتن سود آن، به ادامه فعالیت نمی پردازند. بعنوان مثال ساخت پالایشگاه می توان اشاره کرد که این وظایف توسط دولت انجام می شود.
-برای تشکیل شرکت های دولتی فقط با تصویب مجلس جمهوری اسلامی قابل تاسیس است و طبق قانون باید تشکیل شود و مجلس، لایحه مربوطه را تصویب نماید.
-زمانی که شرکت های دولتی سهامشان کمتر از 50 درصد باشد افزایش سرمایه امکان پذیر نمی باشد زمانی که این قانون تایید شود هیچ شرکت دولتی با افزایش سرمایه برای افزایش سهام به شرکت دولتی نباید تبدیل شود.
-موضوعاتی که در شرکت های دولتی ذکر شده اند تمامی شرکت ها نیز شامل این قوانین می شوند.
-شاید شرکت هایی دولتی نباشند اما براساس حکم قانون به شرکت های دولتی تبدیل شوند.
در اینجا به برخی از شرکت های دولتی و غیر دولتی که شاید دولتی بودن آن ها برایتان سوال باشد اشاره می کنیم.
-بانک های خصوصی، دولتی محسوب نمی شوند ولی بانک هایی که 50 درصد سهام آنها متعلق به دولت است شرکت دولتی محسوب می شوند.
-شرکت سهامی بیمه ایران متعلق به دولت می باشد و دولتی به حساب می آید.
-شهرداری یک موسسه عمومی است ولی غیردولتی بوده و اموال آن جزو اموال دولتی به حساب نمی آید.


اگر در رابطه با شرکت های دولتی سوالی ذهن شما را درگیر کرده است می توانید با موسسه ثبت شرکت کاج تماس حاصل فرمایید و از مشاوره رایگان ما بهره ببرید.